Guided Reading

På Ravnholm skole bruger vi Guided reading på 0.- 6. årgang.

Guided reading går ud på, at elever læser i små grupper og får bøger, som passer til deres niveau med hjælp fra en lærer eller pædagog. I takt med at eleverne bliver bedre til at læse, rykker de videre til en ny gruppe med en sværere bog og flere udfordringer. Deres fremskridt bliver meget synlige for dem selv, og det vil give dem endnu mere lyst og mod på at læse.

Guided reading er en mulighed for at variere og styrke læseindsatsen for hver enkelt elev. Der er udfordringer til alle, uanset hvor godt de læser.

Guided reading stammer fra England, og skolernes læsevejledere er blevet uddannet i metoden.

Formålet med Guided reading er at styrke læsningen i en tidlig alder, ved at sætte eleverne til at læse bøger, de kan læse med næsten 90 % nøjagtighed. Bøgerne vælges med omhu og tager afsæt i elevernes viden om verden, således at læseren sættes i en autentisk læsesituation. Ud fra få strategier, støtte og dialog, kan eleverne således nemt forstå og relatere til indholdet.

Der er fokus på bogens handling, men eleverne benytter også problemløsningsstrategier, i arbejdet med at finde ord de ikke kender, og arbejde med sætningsopbygning. Formålet bliver derfor at få eleverne præsenteret for forskellige tekster, og med lidt støtte formå at overføre strategierne til en ny ukendt tekst. Det endegyldige mål er således at få selvstændige læsere på et tidligere tidspunkt.

Link til film om guided reading https://media.videotool.dk/?vn=441_2023090808155910726171207739